Varga-Amár László kiállítása

2015. február 4. - február 26.

Varga-Amár László a középgenerációhoz tartozó festők aktív tagja. Szeret és tud is beszélni, de életművét következetes szűkszavúsággal építi. Sorozatokat festve gondolja át újra és újra, a művészet- és irodalomtörténet, számára alapként szolgáló igazságait. A hozzáértők majd megemlítik Böcklin és Chirico nevét, a szürrealizmust, a sík lapon a tér ábrázolhatóságának örök kérdését, a művészi kifejezés és ipari anyagok használatának kontrasztját. Az emberi figurák és mértani formák párosítása talán Magritte híres „tréfáját”: A képek lázadását idézi. A szinte jelszerű, érzelemmentes egyszerűség az értelmezésre irányítja a figyelmünket, és e munkák számos megközelítést megengednek.

Varga-Amár László témája az ember. Méghozzá általában az, akit legjobban ismer, saját maga. Az önképek közé tartozik az Átvilágított emberek sorozata is. A festett kép röntgen felvételekkel egészül ki. A valóság és a látszat jelentései összekeverednek. A fej nélküli, szemérmes testet, szemérmetlen, csontig hatoló tekintettel nézhetjük. „Mindez én vagyok, és mindezt neked adom” énekelte jó harminc éve az A. E. Bizottság; és ahogy ez a dal, úgy ez a kép is elzárkózás és groteszk kitárulkozás egyszerre.

A röntgenképek sérülések következményeit mutatják. Láthatjuk, hogy nem csak a fogakban szaporodik az idegen anyag. Mi ez, panasz vagy dicsekvés? Azt hiszem mindkettő igaz, de a képek mindig képletesek, másról is szó lehet. Mi a következményt látjuk, azt, hogy az életet élni veszélyes. Különösen annak, aki le akar csúszni a havas lejtőn, aki örömet keresve ki mer bújni a biztonságot adó házból. Igen, ez kockázatos vállalkozás, könnyen összetörhetjük a testünket.

Így van ez a lelkünkkel is. Bezárkózunk, hogy megvédjük magunkat. A tompító szűrők távol tartják a rosszat, de a jót is. Ha letesszük a páncélunkat, levesszük a maszkjainkat, hogy nyitott szívvel éljünk, akkor sérülékenyekké válunk és törvényszerűen kapjuk a sebeket is, de néhány ember szerint ez megéri. Sőt!

 

A kiállítás kurátora: Klacsmann Péter

 

Támogatók: